Saturday, August 29, 2009

tarbiah ramadhan..


"haha..padan muka dengan hati itu...hati menjerit sendirian..mengapa perlu disalahkan hati..salahkan diri kerana mengotori hati..salahkan diri kerana membusukkan hati.."
Pe'ah bermonolog sendirian..hatinya tidak keruan..ke hulu x kena..ke hilir pn sama.. dh tu??nk kemana lagi..
"ya Allah..ambo dh ponat ni.."
"hah??baru kena ujian ckit dah penat??"kata hati kedua..
"bkn ker awak yang nkkan macam tu..ilmu n hidayah yang Allah bagi sebelum ni dibuat2 x ingat..sengaja x nk amalkan.. sekarang nahh..padan muka!!


ke mana hala tuju manusia..?jika bukan ke mardhatillah tujuannya, hidup x kan kemana..keselamatan x kn terjaga..bahagia xkan lama..mungkin cuma setahun, @ mungkin sebulan, @ mungkin cuma seminggu, @mungkin lebih pendek dari itu, cuma seminit atau sesaat..ketenangan n ketenteraman hati yang dimiliki bukan hakiki jika bukan Allah tujuan kita..

dunia tidak ada pemisahnya dengan alam akhirat..segala yang dilakukan di dunia ada habuannya di akhirat..seperti yang telah dijanjikan Allah SWT dalam suratuz zalzalah ayat 7 dan 8:-


"maka barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah nescaya akan mendapat balasannya.. dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah nescaya akan mendapat balasannya.."

ayat ini jika dihayati sedalam-dalamnya sudah cukup untuk menggerunkan manusia..cukup untuk melatih manusia untuk sentiasa berfikir dalam apa jua tindakan yang ingin dikerjakan mereka..namun manusia sering lalai n leka..tarbiah n hidayah yang Allah berikan tidak dimanfaatkan dengan sebaiknya..ikut kata syaitan..ikut kata nafsu..akhirnya diri sendiri yang rugi..

hari ini, jika kita renung semula ke dada2 akhbar, kebanyakkannya dari berita itu melibatkan keterikutan manusia kepada kata hati yang didorong syaitan..tidak kira ap jenis kes pun..dari aspek politik, economic, akhlak dan sebagainya..dari aspek politik, contohnya adegan n acara tuduh menuduh yang x abis2..kenapa nk katakan benda yang orang yang berkenaan x penah kata?(huhu..sal ap yerk??ak x nk ulas panjang..pk2kan sendiri..)

contoh bagi kes ekonomi pula, kita dapat melihat bagaimana tamaknya manusia untuk meraih keuntungan yang berlipat kali ganda..hakikat majoriti perniagaan sekarang, berasaskan n berorientasikan keuntungan yang berlipat kali ganda..mana perginya method yang Islam gariskan dalam perniagaan?jika peniaga Islam sekalipn mengamalkan method berjual beli yang sama?sistem ekonomi Islam perlu dikembalikan..tp bagaimana ya?sama2 pkkan..ak yakin, ada lagi di luar sana kelompok yang berusaha bersungguh2 untuk mengembalikan n cuba berniaga seperti panduan yang Islam gariskan ni..

emm, bagi kes keterikutan manusia kepada kata hati yang didorong oleh syaitan, dalam aspek ekonomi ini, ak sendiri terkena.. nk beli phone baru pnya pasal, yang dual simcard pnya, last2 baru pakai x sampai sehari dah rosak..ya Allah, geram dalam hati ni dah cukup menggunung..ok meh ak cita sat kes aku beli nset ni k..

sebenaqnya ak mmg x kesah bab nset nih..bughuk ka, lawa ka asal leh guna, blh ak menghantaq sms, n call org dengan senang..tp nset ak yang lama ni sekarang dah agak nazak..dh sedikit menggelong..so ak pn decide nk bli phone baru..tapi kali ni nk beli yang ad kamera n lagu..al-maklum la..kn dh merantau kat tempat orng ni..so senang ak amik gambaq kat cni, n tunjuk kat mak abah cammana keadaan ak kat tempat org ni.. tambah pula dengan ada si kecil2 comel bersama ak sekarang ni..budak2 tadika yang ak gerammm sangat tengok..so nk la meng grab gambaq2 depa ni sementara ak still lagi kat cni..so that's y la aku membuat keputusan untuk membeli nset baru..(x nk beli kamera yang seketul tu..nnti kena usung bnyak barang..)
emm..ha, satu lagi sal dual simcard ni..ak memang pasang niat untuk beli nset yang 2 sim..coz ckit la effect nya kat kita..coz ak penah wat LI sat kat CAP, persatuan pengguna pulau pinang..menyatakan bahawa nset dapat memberikan kesan buruk kepada kesihatan manusia..so, kalo ak just guna 1 nset ja, ckit ja la kan kesannya, insyaallah...

jadi, pada tanggal bp ari bulan tah,(dalam bulan ni jugak), aku ke kedai nset kat plaza masalam nh..memula just teman kawan nk beli dia nya topup..last skali ak ad terbekenan ng satu nset nih..so, pk pny pk, last2 ak decide amik jugak nset tu..sebab ia melengkapi semua kriteria yang ak nk..cumanya jenama tu ak x penah dengaq langsung..huhu..emm..xpa la, nk beli jugak..tp x ckup duit plk..huhu..pastu, kawan ak cakap, x pa, leh bayaq sekerat2, bulan ni, n bulan depan..(tanpa dikenakan interest)..so, ok la tu..ak ingat balik yang ak blajaq masa last year kat usm dl..sebenaqnya x pa kalo kita nk jugak bayaq kat pnjual tu, dalam Islam ia dikira sebagai upah, penjual menjaga barang kita.. tp, dh pekedai tu x kata pa2, so x pa la.. emm..jadi, masa tu, ak cuma bayaq deposit RM100 kerana ketidakcukupan kewangan..alhamdulillah..


tidak sampai sebulan aku menempah nset tersebut, aku terus mengambilnya setelah gajiku utk bln 8 tlh di bank in..alhmdulillah, ptg tu jgk ak p ambk nset tsebut.. sesmpainya ak ke booth tsebut ak pn mbayar penuh n mengambilnya..tp pekedai tu kata, nset yang ak tmpah dodulu tu dh ad org len yang ngambiknya, coz masa tu, model tu dh abih, so dia amik yang aku tempah tuh n dijualnya pada org lain tesebut..huhu, hati ak agk tekilan..nk ja aku bacakan tazkirah kat depan dia, yang dlm Islam, barangan yang org dh tmpah x blh dijuai kepada makhluk laen, melainkan atas kerelaan org tersebut.. huhu.. tp dia chinese kan, nk bletiaq panjang x guna..


so ak pn ap lagi, dgn ati yang memang ghasa x sedap ati mgambik nset tsebut..tp, x smpai sehari gna screen nya dh rosak.. huhu.. sedih bangat sih.. esoknya nk ja ak p serang kdai tuh, tapi ingat blik, bln posa, nnti hlg pahala posa ak..(sebenaq nya ayat yang agk popular, iaitu dgn memberi alasan untuk berbuat baik pada bln posa sahaja nih x leh digunakan, coz kalo bln x posa pn kita x leh maghah2..x bek untuk kesihatan k asma;-)..)


ptg tu, ak balik ng hati yg sedikit tenang setelah ak spend masa beberapa jam besembang ng chinese tuh sal nset nih.. yup, jgn dibiarkan diri anda ditipu mdh2, bulat2 semata2 krn anda kurang pengetahuan ttg pkara tsebut..at last, ak diberikan nset baru dengan diskaun harga seringgit lagi nk smpai seratus..alhamdulillah..thnx God..


emm.. so, itu lah ctanya..kesimpulan yang nk disampaikan kat cni, disebabkan inginkan keuntungan yang berlipat kali ganda, manusia tu sanggup untuk wat ap ja, asalkan keinginan yang belandaskan nafsunya tu tercapai.. appn, muhasabah diri kita sendiri balik.. adakah kita mampu mengawal nafsu, kehendak hati yang didorong oleh syaitan..?


- ada mata, jaga penglihatan..

- ada telinga, jaga pendengaran..

- ada mulut, jaga percakapan..

- ada otak n akal, sama2 fikirkan..


tepuk dada, tanya iman, jangan tanya selera yang sentiasa nk makan..k? insyaallah..sama2 fikirkan.. moga kita sentiasa tergolong dalam golongan hamba2 Allah yang sentiasa mengikut petunjuk dariNya..bkn mengikut kehendak hati dari syaitan.. aminn ya Rabb..bntu kami.. sayangi kami ya Allah..kuatkan kami untuk melakukan segala yang disuruhMu dan meninggalkan segala yang dilarangMu.. amin ya Rabbal 'alamin..

No comments:

Post a Comment